-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجه به آيهء آيا ذبح بزرگ همان گوسفندي بود كه جهت قرباني فرستاده شد يا چيزديگري بود؟

از مادهء در اصل به معناي قرار دادن چيزي به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخصي ياچيز ديگر است . لذا مالي را كه براي آزاد كردن اسير مي دهند, مي گويند. بنابراين معناي آيه چنين مي شود: . در اين كه عظمت اين ذبح از چه نظر بوده , از نظر جسماني و ظاهري يا از جهت اين كه فداي فرزند ابراهيم شد يا از نطر اين كه براي خدا و در راه خدا بود و يا از اين نظر كه از سوي خدا فرستاده شد, درميان مفسران اختلاف وجود دارد, ولي مانعي ندارد كه تمام اين جهات در ذبح عظيم , جمع گردد و از ديدگاه هاي مختلف داراي عظمت باشد.(1)

در مورد اين كه اين ذبح عظيم چه بود, ظاهر آيه بيانگر نكته اي نيست , اما روايات آن را قوچي دانسته اند كه حضرت ابراهيم آن را به جاي حضرت اسماعيل ذبح نمود و از آن پس , مراسم ذبح گوسفند در ايام حج و عيد قربان مرسوم گشت .

(پـاورقي 1. ر. ك : تفسير نمونه , ج 19 ذيل آيه 107سورهء مباركه صافات (37.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.